Intr─â ├«n cont / Inregistreaza-te
AE Agency


Manastirea Barsana


Nici un videoclip ├«nc─ârcat. 

Detalii

Suprafa╚Ť─â (mp): > 30.000

Disponiblitate zile: 7 / 7

Disponiblitate ore: 12 / 24

Descriere / Avantaje:

Ansamblul monahal a fost construit din lemn, dup─â tradi╚Ťia local─â, sub direc╚Ťia arhitectului Cordo╚Ö Dorel. Acesta este compus din: poarta specific─â maramure╚Öean─â, turnul cu clopotni╚Ťa, biserica (cu o în─âl╚Ťime de 57 m), altarul de var─â, chiliile c─âlug─ârilor, capela (construit─â pe mai multe nivele), casa mai╚Ötrilor ╚Öi casa (atelierul) arti╚Ötilor. Recent a fost construit Muzeul din incinta m─ân─âstirii.


De la kilometrul 17 al Drumului Judetean 186, trecand pe sub o frumoasa poarta maramureseana, se rasuceste in sus aleea care duce lin spre manastire; intrarea in incinta propriu-zisa se face pe sub semetul Turn - clopotnita, dincolo de care, pe partea dreapta, biserica tasneste mladioasa spre cer - pana nu demult, cea mai inalta biserica de lemn din lume.

De la biserica porneste aleea pietruita si strajuita de flori ce duce spre Staretie, constructie supraetajata de o cuceritoare fantezie arhitectonica. Pe pajistea verde din stanga aleii se afla un Altar de vara si un Aghiasmatar, pe dambul din dreapta se inalta Casa Voievodala, o remarcabila transpunere creatoare a stilului maramuresean al bisericilor de lemn iar la oarecare distanta, Casa Artistului – o fermecatoare casuta destinata sa gazduiasca, pentru repaus si creatie, carturari si mesteri ai frumusetii sacre. In spatele Staretiei si pe latura dinspre sosea se afla chilii, ateliere, arhondaricul, praznicarul cu trapeza si o seama de anexe gospodaresti, iar in partea de sud-est a manastirii, in imediata vecinatate a Turnului - clopotnita, se afla Muzeul de icoane si carte veche Gavril de Barsana.

Biserica este situat─â în Maramure╚Öul istoric, pe valea Izei. Vechea biseric─â de lemn a fost construit─â în anul 1711 în locul numit „P─ârul C─âlug─ârului” de preotul nobil Ioan ╚śtefanca, împreun─â cu fii s─âi ╚Öi al╚Ťi s─âteni, pentru a-i mul╚Ťumi lui Dumnezeu pentru protec╚Ťie în timpul ciumei mari din anul anterior. Biserica a fost mutat─â pe Valea Izei în jurul anului 1739 pe locul unui cimitir ap─ârut dup─â lupta cu t─âtarii de la 1717. Biserica a fost mutat─â a doua oar─â când a fost adus─â în sat în jurul anului 1795 în mijlocul unui cimitir de victime din timpul ciumei mici de la1742 sau de mai târziu[1]. Interiorul bisericii a fost repictat în 1806 de c─âtre Hodor Toader, fiind influen╚Ťat de stilurile baroc ╚Öi rococo. Picturile au fost executate pe lemn, par╚Ťial nivelat cu buc─â╚Ťi textile, fixate pe pere╚Ťi ╚Öi acoperite cu un strat de var preparat, cum era obiceiul vremii. Ulterior, a fost ad─âugat, pe vest, pridvorul cu dou─â niveluri ╚Öi au fost l─ârgite ferestrele. În anul 1929 au fost t─âiate ferestrele care încadreaz─â u╚Öa dintre naos ╚Öi pronaos. Biserica este construit─â din bârne asamblate în sistem „blockbau” ╚Öi are plan dreptunghiular, cu pridvor cu dou─â niveluri pe vest ╚Öi absid─â a altarului poligonal─â, în retragere. La interior este de remarcat bolta de sec╚Ťiune poligonal─â, pe console (în compara╚Ťie cu bol╚Ťile semicilindrice întâlnite de obicei), iar la exterior sunt pridvoarele cu arcade pe stâlpi sculpta╚Ťi ╚Öi parapete traforate. Acoperi╚Öul, cu strea╚Öin─â dubl─â, are deasupra pronaosului un turn-clopotni╚Ť─â cu camera clopotelor în consol─â, deschis─â, cu arcade pe stâlpi ╚Öi acoperi╚Ö înalt, piramidal. Pictura mural─â are un program iconografic dominat, în naos, de scene din Genez─â, iar în pronaos de Judecata de Apoi, ca ╚Öi de discursul moralizator pus în eviden╚Ť─â de paralelismul dintre scenele din Vechiul Testament ╚Öi Patimile lui Iisus. Zugravul Toader Hodor introduce în pictura mural─â maramure╚Öean─â motive decorative de inspira╚Ťie baroc─â ╚Öi rococo ╚Öi un mod de reprezentare pictural ╚Öi dinamic, str─âin tradi╚Ťiei postbizantine. În cadrul crea╚Ťiei sale pictura de la Bârsana reprezint─â cel mai coerent ansamblu decorativ, ce include pictura mural─â, iconostasul ╚Öi mobilierul, interiorul bisericii dând impresia unui spa╚Ťiu plastic inedit prin raport cu tradi╚Ťia postbizantin─â, dominant─â pân─â spre sfâr╚Öitul secolului al XVIII-lea.

Nici o nota discordanta in aceasta armonie a sfinteniei cu frumusetea, in aceasta minunata sinteza de geniu taranesc si cucernicie ortodoxa: arhitectura, sculptura ornamentala si iconografia isi raspund una alteia fara monotonie, dar si fara stridenta, intr-o impartasire fireasca, integrand pana si accesoriile cele mai «umile», precum scoarta, cerga sau stergarul. Tragand la Barsana si bucurandu-te in tihna de duhul primitor al locului, ca pelerin sau doar ca simplu turist, frumusetea ti se aseaza de la sine in suflet.

 

 

Conceptia arhitecturala se bazeaza pe punerea in valoare a traditiei arhitecturale specifice zonei Maramuresului istoric si integrarea in sit. Muzeul este o constructie structurata pe trei nivele: demisol, parter si etaj. Nivelul demisolului si parterul sunt construite pe o structura de pereti din caramida si samburi de beton armat, iar etajul este construit din lemn. Interiorul este dominat de un spatiu liber desfasurat pe toata inaltimea cladirii. Proiectul rezolva functional spatii de expunere pentru icoane si vitrine cu carti vechi, la parter, dar si ateliere unde maicile desavarsesc arta tesutului, cea a pictarii icoanelor pe diferite suporturi, la demisol, iar la etaj sunt gazduite exponate cu caracter etnografic. La etaj spatiile destinate exponatelor sunt legate printr-un coridor tip „satra”.

Toate aceste spatii sunt astfel construite incat sa avem imaginea unei case taranesti maramuresene, mobilierul si tamplaria fiind de inspiratie locala. Tot aici a fost prevazut un loc de „zabava” si meditatie, foisorul, element caracteristic arhitecturii romanesti. Accesul la etaj si demisol se face pe doua scari dispuse simetric, astfel incat sa se poata realiza un circuit de vizitare.

Muzeul manastirii dispune de manuscrise si carti sfinte de patrimoniu din secolele XVI - XIX, icoane vechi si o bogata colectie de obiecte de arta populara locala. Toate exponatele dau valoare spirituala colectiei muzeale.

Op╚Ťiuni:
Parcare
Atelier repara╚Ťii / ├«ntre╚Ťinere pe raza 15 km
Semnal GSM / Net
Drum asfaltat
Drum forestier / De ╚Ťar─â / Poteci
Asisten╚Ť─â medical─â pe raza 15 km
Scop:
Expo / Tabere de art─â
Studio foto
Studio video
Produc╚Ťie film
Proiec╚Ťii
Concert

Arhitectur─â: Bazilical─â

Interior: Rustic zonal / artizanal

Cota de la nivelul m─ârii: < 1000

Vegeta╚Ťie dominant─â: P─âduri conifere

Relief dominant: Montan

Peisaj dominant: Colinar

Material de construc╚Ťie: Lemn

Tipologie: Cl─âdiri de cult

Cazare direct─â: 20-25 persoane

Condi╚Ťii cazare: Foarte bune

Țară:Romania

Oraș:Barsana

Adres─â / Rezervare:

Manastirea „Soborul Sfintilor 12 Apostoli” din Barsana, apartinand de Episcopia Ortodoxa Romana a Maramuresului si Satmarului, este situata la 22 de km sud-est de municipiul Sighetu Marmatiei, la iesirea din Barsana, spre podul Slatioarei, la kilometrul 17 al Drumului Judetean 186.

Pe sosea, accesul este posibil pe mai multe trasee, in functie de zona din care vine pelerinul, si anume:

- pe Drumul Judetean 186: Sighetu Marmatiei - Vadu Izei - Oncesti - Barsana;

- pe Drumul Judetean 186 din Sacel spre Bogdan Voda - Rozavlea - Barsana

- dinspre Cavnic pe ruta : Budesti - Calinesti - Barsana.

Pentru cei care doresc sa calatoreasca cu trenul, statia C F R care deserveste Manastirea Barsana este Sighetu Marmatiei.

Website: http://www.manastireabarsana.ro/

SanPlant